Gevolgen van de bodemplaat restauratie


De restauratie van de bodemplaat bracht vele extra werkzaamheden met zich mee, waarvan we hier een aantal opsommen:

• Enkele stroomkabels moesten worden doorgeknipt. Deze werden later weer gesoldeerd.

• Een van de afvoerbuizen moest worden vervangen. Deze was door het los onder de auto bungelen, hier en daar lek geraakt.

• Gasleidingen moesten worden losgemaakt en later weer worden bevestigd.

• Alle kabelgoten werden vervangen door nieuwe. Tevens werd het pad van de goten en het aantal kabelgoten geoptimaliseerd. De originele opbouw had zowel kabelgoten als hiernaast lopende losse kabels (in flexibele NEN 1010 montage buis) onder de bodemplaat hangen. Dit hebben we veranderd zodat alle kabels in kabelgoten pasten. Hiertoe werden alle montage buizen opengezaagd met een klein cirkelzaagje (Dremel), om te vermijden dat we alle kabels zouden moeten doorknippen. Door de as van het zaagje door een gat in een hardhouten blokje te steken kon worden vermeden (als men tenminste het gat op de juiste plek in het blokje had geboord) dat het cirkelzaagje de kabels (die in de buis lagen) per ongeluk zou doorzagen.

Kabelbuizen zaagje

Met een cirkelzaagje, waarvan de as door een blokje hout is gestoken, kan men een ondiepe
snede maken in de flexibele buis, zonder de kabels in de buis te beschadigen.

• De gehele bodemplaat (oude delen en nieuwe delen) werd gebitumeerd. (zie foto Nanny onder de wagen)

• Tevens werden diverse roestige onderdelen van het frame van de wagen opgeborsteld en behandeld met roestwerende verf (Corroless). Zo werd ook de stalen behuizing van de trap (entree) behandeld.

• Alle beugels die aan de oude bodemplaat bevestigd hadden gezeten om daar de kunststof schorten aan te bevestigen, werden 18 mm ingekort (= doorzagen en weer aan elkaar lassen). Dit omdat er nu een nieuwe bodemplaat onder de bestaande bodemplaat hing, die 18 mm dik was, terwijl de schorten t.o.v. de verdere opbouw nog steeds op dezelfde hoogte moesten worden gemonteerd.

• Om de schorten op dezelfde hoogte te kunnen monteren werd vervolgens weer een klein randje (1 cm) van de nieuwe bodemplaat afgefreesd (rondom alle randen), want we hadden ons niet gerealiseerd dat de hoogte waarop de schorten moesten worden gemonteerd, pertinent gelijk moest blijven aan de oude situatie. Dit was zo, omdat de schorten doorliepen tot en met de cabine, die natuurlijk niet veranderd was.

• Nu de schorten toch waren gedemonteerd besloten we deze een andere kleur te willen geven. Dit bleek achteraf een hele klus te zijn, die bestond uit de volgende werkzaamheden:

o Het verwijderen van de oude verflaag. Deze was slordig met een kwast aangebracht en zou door de nieuwe laklaag heen zichtbaar blijven. We hebben verwoede pogingen gedaan om de verflaag met de hand te verwijderen, totdat we op het idee kwamen de schorten aan te bieden aan een zandstraal bedrijf. Het viel nog niet mee een bedrijf te vinden dat met zand (of glasparels) straalt (hetgeen voor kunststof het beste resultaat levert). De meeste bedrijven stralen met aluminium oxide, of carborundum korrels en vooral met de laatste variant zouden er geen schorten meer overgebleven zijn.

o Na het zandstralen konden de schorten worden gerepareerd. Enkele schorten bevatten scheuren en de scheur in de achterbumper (ook feitelijk een schort) was aan elkaar geschroefd met een houten balk. Voor de reparatie hebben we glasvezelmatten en polyesterhars gebruikt. Na afwerken van deze addities en het dicht plamuren (met polyesterplamuur) van de vele deuken, gaten en andere oneffenheden waren de schorten klaar om gespoten te worden.

De oorspronkelijke staat van de schorten van de Adriatik 610B

De los gemaakte schorten met de slordig aangebrachte verflaag er nog op en nog niet gerestaureerd met glasvezel matjes en glasvezelplamuur.

De gezandstraalde en opnieuw gespoten schorten van de Adriatik 610B camper

De schorten (en het gasluik in twee kleuren) na hun spuitbeurt en na bevestiging aan de wagen. Duidelijk is te zien hoe de blanke lak het oppervlak doet spiegelen.
Over de kleur zijn de meningen verdeeld, maar wij vinden hem mooi.

Op deze foto hadden we nog geen nieuwe wieldoppen gemonteerd.

Met behulp van een videocamera werd het slotje
in het gas-compartiment afgesteld.

Muren

o Omdat de schorten een nogal grove structuur hadden, die bovendien varieerde tengevolge van het zandstralen besloten we om het spuiten op te delen in de volgende behandelingen:

• Spuiten van primer (kunststof onderdelen dienen altijd eerst geprimed te worden)

• Spuiten van grondverf. (Hier hebben we een dikke acrylverf voor gebruikt). De grondverf gaf het oppervlak een egale ondergrondkleur en -structuur voor de lak. Twee lagen grondverf waren nodig om dit effect te bereiken.

• Spuiten van de metallic kleurlak (turquoise). Ook hiervan moesten twee lagen worden aangebracht om tot een goede dekking te komen.

• Spuiten van de blanke lak om het geheel een fraaie glanzende afwerking te geven.

• NB. Eén schort was tweekleurig, wit en turquoise (gasluik) en enkele waren wit.

o De schorten konden hierna worden gemonteerd. Hiermee werd echter gewacht totdat de buitenzijde van de wagen (de opbouw) opnieuw wit geverfd was.

o Het monteren van de kunststof schorten en luiken bracht de volgende werkzaamheden met zich mee:

• Monteren van de metalen beugels (die werden ingekort) aan de bodemplaat, die dienst doen als schortsteunen.

• Verbuigen van het schort en het luik van het gas compartiment. Deze twee onderdelen pasten niet meer in elkaar na montage. Waarschijnlijk was dit mede een gevolg van de dikte van de verflagen. Het verbuigen werd uitgevoerd met een hete lucht pistool (grote föhn) en moest heel voorzichtig gebeuren om de verflagen niet kapot te maken. Immers het doel van een dergelijk pistool is verf afbranden...

• Afstellen van de sloten waarmee de luiken worden afgesloten (achterluik en gasluik). Bij het gasluik was dit problematisch omdat er geen zicht is op het slotje in het luik, omdat de ruimte achter het luik volledig afgesloten is. Hier hebben we dan ook gebruik gemaakt van een videocamera, die we van binnenuit een aantal opnamen hebben laten maken van het sluiten van het luik, teneinde er achter te komen waarom dit niet lukte. Na wat afstelwerk sluit het luik nu goed. (Druk op onderstaande knop om de video van het afstellen van het slotje van het gasluik te bekijken)

Een oude feesttent deed dienst als spuitcabine

De  “spuitcabine” waarin de schorten gespoten werden.  In deze feestelijke behuizing hebben we de 15 separate schortonderdelen elk van 6 lagen
(spuit)verf voorzien.  Dankzij zeer windstil weer, bood deze open tent voldoende beschutting en tevens genoeg ventilatie.

Cursus Digitale Fotografie Leer fotograferen in 1 dag http://www.workshopdigifoto.nl 3D ontwerp laten maken Uw camper of inrichting in 3D http://www.trilithon.nl

Inleiding camperrenovatie - Bodemplaatrenovatie - Gevolgen van de bodemplaatrenovatie -
Muren - Binnenmuur reconstructie - Meubilair - Keuken - Zitgroep achter (3-zithoek) - Zitgroep voor (4-zithoek) -
Bed in alkoof - Electra - Gadgets - Epiloog - Links - Gastenboek

Video gasluik TE KOOP !