Electra


Een camper van 17 jaar oud heeft in het algemeen geen enkele voorziening, zoals een stroominverter die 12 Volt naar 220 Volt converteert, terwijl dit anno 2009, een tijd waarin laptops en andere elektronische gadgets een wezenlijk onderdeel vormen van iedere comfortabele doe vakantie, geen overbodige luxe meer te noemen is.


Uit deze behoefte ontstond de wens om op alle stopcontacten in de wagen (5 stuks in totaal) te allen tijde over 220 Volt te kunnen beschikken, ongeachte of de wagen nu wel of niet aangesloten was op walstroom (= een externe stroom voorziening zoals een stroomaansluiting op een camping of een generator - deze term is uiteraard afkomstig uit de scheepvaart).


In oorsprong waren zowel alle stopcontacten als de centrale regelunit (en tevens acculader), de EBL 266 van Schaudt, die zich onder de stoel van de bijrijder bevindt, direct aangesloten op de externe stroomaansluiting van de wagen (de 220 Volt ingang van de wagen waarmee men op een camping de wagen op een stroomzuil aansluit). Zowel de stopcontacten als de EBL 266 waren dus slechts in staat om walstroom te ontvangen.


De EBL 266 dient, zoals gezegd, bovendien als acculader op het moment dat de wagen op walstroom aangesloten is. Deze laad dan (in volgorde van prioriteit) zowel de startaccu, als de eventuele verzorgingsaccu(‘s) op.


Dit moest uiteraard zo blijven functioneren, maar hierdoor werd de situatie echter wel iets ingewikkelder. Als namelijk de stroom inverter de leverancier is van de stroom, moet dit niet lijden tot een situatie waarin de EBL 266 “denkt” dat deze 220 Volt krijgt waarmee de accu’s vervolgens opgeladen worden. Dan zou men namelijk accu’s opladen met stroom (220 Volt) die oorspronkelijk afkomstig was uit de verzorgingsaccu’s. Anders gezegd: De uitgang van de stroom inverter mocht nooit direct verbonden worden met de ingang van de EBL 266.


Er moest dus een scheiding gemaakt worden in de bekabeling, teneinde 220 Volt afkomstig van walstroom te kunnen scheiden van stroom afkomstig uit de verzorgingsaccu’s. De EBL 266 moest dus enkel op walstroom aangesloten worden en nooit op de stroominverter.


Ook de koelkast vormde een uitzondering. Als men deze op 220 Volt wil laten werken, dan is het ten zeerste af te raden om deze stroom afkomstig te laten zijn van de stroominverter (en daarmee dus van de verzorgingsaccu’s) omdat deze een groot vermogen verbruikt (ca. 130 Watt), hetgeen de verzorgingsaccu’s snel leeg zou trekken.


De EBL 266 en de koelkast moeten dus worden gescheiden van alle stopcontacten, terwijl in de oorspronkelijke wagen deze allemaal met een enkele kabel aan elkaar waren verbonden. Deze twee unit mogen slechts hun stroom halen uit een externe bron, terwijl alle stopcontacten zowel externe stroom als stroom opgewekt door de stroominverter moeten kunnen aanbieden.


Nadat we dit helder hadden, hebben we een tweetal extra 220Volt kabels door de (nieuwe) kabelgoten onder de bodemplaat van de wagen moeten aanleggen en nog een aantal doorverbindingen moeten los halen, waarna de scheiding van deze twee groepen bekabeling een feit was.


Nu bedachten we dat  de omschakeling van externe naar “interne” stroom (afkomstig van de inverter) ook automatisch zou kunnen worden geregeld door de spoel van een relais direct aan te sluiten op de externe stroom aansluiting. Zodoende zou dit relais als het ware “voelen” of er wel of geen externe stroom wordt aangeboden. Bij de keuze van het juiste relais kan men dan de twee stroombronnen doorschakelen naar hun bestemming (de stopcontacten in de wagen).


Schematisch ziet dat er dan als volgt uit:

Schakelschema voor het automatisch omschakelen van walstroom naar inverterstroom

Het schakelschema waarin een relais automatisch omschakelt van walstroom naar inverterstroom.
NO= Normally Open. NC = Normally Closed.
Als de spoel van het relais door de walstroom bekrachtigd wordt,
schakelt het relais de stopcontacten om van inverterstroom naar walstroom.
De koelkast en de acculader (EBL 266) krijgen slechts stroom als er walstroom is.

NB. Omschakeling van het relais geschiedt in de praktijk binnen 0.2 seconden.
Dit is snel genoeg om de omschakeling voor een computer ongemerkt te laten plaatsvinden.

Nu moest deze schakeling nog ergens worden ingebouwd. De meest logisch plaats hiervoor was in de buurt van de externe walstroom aansluiting van de wagen en dus onder de 1-zitter (naast de keuken).

De walstroom schakeling ingebouwd in haar behuizing

Hieronder ziet men hoe dit alles in een montage doos werd weggewerkt. Alle kabels werden voorzien van kabelschoentjes uit oogpunt van flexibiliteit en eenvoud van montage. De diverse groepen werden bijeengebracht op een grote meervoudige connector die feitelijk bestaat uit 8 rijen van 5 met elkaar verbonden kabelschoen connectoren. Dit alles werd samen met het relais op een DIN rails in de behuizing gemonteerd. Toch ziet het er ondanks de ordelijke bedrading nog steeds chaotisch uit op de foto. De hele schakeling was binnen een middag gemaakt en werkte in één keer zonder fouten (tot mijn verbazing).

De walstroom schakeling zonder haar behuizing

Rest ons nog om te laten zien hoe de twee 105 Ah verzorgingsaccu’s, samen met de inverter onder de voorste bank van de 4-zithoek (in zuurbestendige containers) werden weggewerkt (zie hieronder). De aan-/uit schakelaar van de inverter werd naar buiten geleid, teneinde deze te kunnen bedienen vanaf de bestuurders stoel.


Verder willen we wijzen op de aansluiting van de laadstroom vanuit de EBL 266 (de dunnere zwarte en rode kabels die op de accu’s zijn aangesloten). De “plus en min” kabels werden elk op een andere accu aangesloten, zodat beide accu’s evenveel stroom te verdelen krijgen. Hiermee wordt het (geringe) stroomverlies in de kabel tussen beide accu’s buiten spel gezet en krijgen beide accu’s gegarandeerd dezelfde laadstroom.

De verzorgings accu's onder de bank van de 4-zithoek Twee stuks 105 Ah Calcium Accu's werden gebruikt als verzorgingsaccu's De verzorgings accu's in hun lekvrije kunststof containers

Ook is hierboven de witte kabel te zien die vanuit de inverter (bovenaan) vertrekt naar de schakeldoos onder de 1-zitter naast de keuken, om daar aangesloten te zijn op de schakeling met het relais.


Deze witte kabel is weggewerkt in de ondersteuning van het tafelblad als de tafel naar beneden wordt geklapt voor de bed opstelling (deels zichtbaar onderaan de foto).  Deze ondersteuning doet hierdoor dus tevens dienst als kabelgoot.


Beide accu’s zijn van exact hetzelfde type. Het betreft hier calcium accu’s die bestand zijn tegen diepere ontlading dan startaccu’s en bovendien een geleidelijkere stroom afgifte (vlakkere curve) hebben dan startaccu’s.


Verder is in de kabel die afkomstig is van de lader (EBL 266) een 30 Ampère zekering (in zekeringhouder (links)) opgenomen. Hiermee wordt vermeden dat deze kabel bij kortsluiting aan de zijde van de EBL 266 brand kan veroorzaken. Deze kabel is namelijk wel dik genoeg om de 15 Ampère laadstroom aan te kunnen zonder warm te worden, maar is veel te dun om zonder brandgevaar het volle vermogen van beide accu’s te geleiden, hetgeen bij kortsluiting het geval zou zijn.  

Gadgets Cursus Digitale Fotografie Leer fotograferen in 1 dag http://www.workshopdigifoto.nl 3D ontwerp laten maken Uw camper of inrichting in 3D http://www.trilithon.nl

Inleiding camperrenovatie - Bodemplaatrenovatie - Gevolgen van de bodemplaatrenovatie -
Muren - Binnenmuur reconstructie - Meubilair - Keuken - Zitgroep achter (3-zithoek) - Zitgroep voor (4-zithoek) -
Bed in alkoof - Electra - Gadgets - Epiloog - Links - Gastenboek

TE KOOP !